Tuesday, September 16, 2014

Jodoh Itu Rahsia Allah

      Jodoh itu rahsia Allah.Semua orang pun macam dah terbiasa dengar ayat tu kan. Tapi bila didalami maksudnya memang amat memberi makna.
      Orang cakap berapa lama pun kita berpasangan dengan seseorang tu kalau dah dia bukan jodoh kita bermakna kita cuma membuang masa yang berlalu begitu sahaja.Tak sepatutnya kita berfikiran macam tu.Kita perlu redha dan ikhlaskan hati walaupun sebenarnya untuk melaksanakannya begitu susah sekali.Hanya yang mengalami perkara ini yang tahu bagaimana rasanya.Bercinta 5 tahun tetapi berakhir dengan tidak disangka-sangka. Bila difikirkan semula semua tu berlaku atas kehendakNya. Cuba analisis balik apa yang berlaku dalam masa 5 tahun tu. Banyak sebenarnya hikmah yang terselit di celah-celahnya.Kan?
    Ramai juga yang sering bermain dengan ayat ni 'kalau ada jodoh ada la' jangan pula bila ayat tu dah ditetapkan dalam kepala kita ni maknanya kita boleh terus buat endah tak endah dengan perhubungan yang telah pun di bina.Tak ada usaha langsung untuk memperjuangkan sesebuah hubungan.Perhubungan itu sendiri sudah menjadi satu tanggungjawab sebenarnya. Bukan tanggungjawab macam suami isteri tu tapi maksudnya tanggungjawab untuk berlaku jujur, saling percaya dan hanya setia pada yang satu.
     Apa yang penting bila dah memulakan sesuatu hubungan jangan dipermudahkan hubungan tersebut.Maksudnya dalam kepala dah awal-awal tetapkan 'aku macam tak yakin jer dia ni boleh jadi suri rumah tangga aku.Tak apalah kalau jumpa yang lebih bagus nanti aku tinggalkanlah dia ni'.Itu salah.Haram membina sesuatu hubungan sekiranya kita tiada niat untuk bernikah dengan dia. Jadi jangan ambil mudah bila dah jadikan seseorang tu sebagai kekasih.
      Jodoh sentiasa akan menjadi rahsia Allah s.wt. Yang pasti segalanya telah diatur dengan baik sekali olehNya. Yakini segalanya dan jangan pernah putus harapan dan keyakinan apatah lagi dengan diri sendiri.Patah hati mungkin sakit. Tetapi InshAllah Dia tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.
 ~InshaAllah dengan izinNya~

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...